Jan Fastenau
Twilight
3
Amsterdam: Q, 2015
252 p.
9789021458120 (paperback)

De griezelige cover wordt ons in het boek verklaard, als een beeld uit een droom van hoofdpersoon Kenneth Tyler. De tiener dwaalt dan al enige tijd, in weer en wind, door een woest en godverlaten landschap, opgejaagd door de nietsontziende psychopaat Sutter. Hij eist foto’s van Tyler op. Die tonen deerlijk misbruikte lijken, opgegraven en gefotografeerd door Kenneth en zijn zusje Corrie, na de ontdekking dat begrafenisondernemer Breece hun vader niet conform de afspraken had begraven. Als ze de man proberen te chanteren, huurt hij Sutter in. Corrie sterft, Kenneth slaat op de vlucht. Van de politie hoeft hij niets te verwachten: Sutter heeft de sheriffs in zijn zak. De auteur toont met dit barbaarse, gruwelijke, maar ook hilarische en soms ronduit grappige verhaal een ruime fantasie en schrijftalent: beeldende taal, krachtige, meanderende zinnen, rake dialogen (zonder aanhalingstekens). De boeiende belevenissen van Kenneth en Sutter werpen steeds hun schaduw vooruit naar hun onherroep…Lees verder

Over William Gay

William Gay (Hohenwald, 27 oktober 1941 – aldaar, 23 februari 2012) was een Amerikaans schrijver.

William Elbert Gay werd in 1941 geboren in Hohenwald, Tennessee in de Verenigde Staten. Nadat hij zijn middelbareschooldiploma had gehaald, ging hij bij de Marine en vocht in de Vietnamoorlog. Hij begon op zijn vijftiende al met schrijven, toch werden zijn eerste verhalen pas in 1998 gepubliceerd. Zijn eerste roman, The Long Home, verscheen in 1999. Voor dit boek won hij de 1999 James A. Michener Memorial Prize. Zijn boeken spelen altijd in het landschap van de zuidelijke staten van Amerika in de jaren veertig en vijftig. Hij is in 2002 benoemd tot John Simon Guggenheim Fellow voor fictie. Hij overleed op zeventigjarige leeftijd.