Vier Amerikaanse jongens kamperen een nacht bij een meer in de bossen en vertellen elkaar griezelverhalen waarna telkens één van hen geblinddoekt het bos in moet; langzaam nemen hun angsten vorm aan.
De onvoorziene
Thomas Olde Heuvelt
Hedel: Intes International, 2002
364 p.
9080624659 9789080624658

Vier Amerikaanse jongens kamperen bij een meer en een bos en vertellen elkaar griezelverhalen, waarna telkens één van hen geblinddoekt het bos in moet. Eén van de jongens draagt een vreselijk geheim met zich mee, een angst die langzaam vorm aan begint te nemen in de duisternis. De auteur is een negentienjarige Nederlander die met dit debuut in de voetsporen van zijn idool Stephen King hoopt te treden. Het boek is inderdaad duidelijk schatplichtig aan King en aan films zoals 'The Blair Witch Project', maar tegelijkertijd heeft de schrijver een intensiteit waardoor je hem makkelijker beginnersfouten vergeeft. De roman balanceert voortdurend op de grens tussen werkelijkheid en fantasie en is ondanks zijn overvloed aan woorden hier en daar spannend. Voor liefhebbers van horror die duidelijk geënt is op Amerikaanse meesters. Zeer kleine druk.

Over Thomas Olde Heuvelt

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Rasal Hague

Thomas Baudelet Olde Heuvelt (Nijmegen, 16 april 1983) is een Nederlands schrijver van thrillers, horror- en magisch realistische romans en korte fictie. Zijn succesvolste werk is HEX, het boek dat in 2016 in de Bestseller 60 stond en in het buitenland is uitgegeven.

Olde Heuvelt won in 2015 als eerste Nederlander ooit de Amerikaanse Hugo Award voor zijn verhaal The Day the World Turned Upside Down, het eerste winnende niet-Engelstalige boek. Daarnaast werd hij genomineerd voor de World Fantasy Award.

In 1986, toen hij drie jaar oud was, overleed zijn vader. Zijn moeder heeft hem en zijn zus sindsdien alleen opgevoed. In Nijmegen doorliep hij het gymnasium van het Canisius College en studeerde hij Amerikanistiek en Amerikaanse literatuur aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij woonde een half jaar in Ottawa, Canada. Tussen 2007 en 2017 woonde hij in de binnenstad van 's-Hertogenbosch. Sinds 2017…Lees verder op Wikipedia