Schoon schip
Katie Fforde
Going Dutch
Amsterdam: Boekerij, [2020] | Andere uitgaves
350 p.
9789022590782 (paperback)

Jo is vijftig en door haar man "afgedankt en ingeruild voor een jongere uitgave van zijzelf". Dora is nog geen dertig. Zij heeft haar huwelijk op het laatste nippertje afgeblazen en wordt hiervoor door het ganse dorp met de nek aangekeken. Logisch dat ze er weg wil. Jo biedt haar een kamer te huur aan op haar rivierboot. Jo heeft nl. haar mooie huis ingeruild voor een boot, in een poging met het verleden af te rekenen. Haar leven is veel rijker en afwisselender geworden sinds haar scheiding en ook Dora heeft het gevoel weer volop te leven, nu ze haar saaie verloofde de laan heeft uitgestuurd. Dat maakt de twee evenwel niet ongevoelig voor de charmes van zekere mannen. Of ze met hen in zee gaan (figuurlijk, maar misschien ook letterlijk), leest u in dit boek. Omdat Schoon schip een feelgood boek is, kan de lezeres zich aan een happy end verwachten. Fforde vertelt met veel oog voor nuancering en inleving, wat ten koste gaat van de spanningsboog. Er zit geen vaart in het verhaal, …Lees verder
Als Dora wegvlucht van haar bruiloft, besluit ze tijdelijk haar onderkomen te zoeken bij Jo, de moeder van haar beste vriendin. Ook zij is teleurgesteld in de liefde: na een lang huwelijk heeft haar man gekozen voor een veel jongere en slankere dame. Jo woont in een woonboot, vlakbij Londen, waar Dora graag een baan wil zoeken. Als deze boot voor technisch onderhoud naar Nederland moet, gaan de twee dames mee de Noordzee over. Daarbij reizen ook Marcus, een oude kennis van Jo, en Tom, een klusjesman die grote interesse in Dora lijkt te hebben, mee. Deze dertiende roman van de auteur is wederom een succesvolle mix van sympathieke karakters, gezelligheid en romantiek, met een typisch Engels tintje. Ffordes voorliefde voor boten heeft zij in deze roman goed weten neer te zetten, zonder hierbij met lastig jargon te strooien. Soms wat voorspelbaar, maar de interessante hoofdpersonages houden het verhaal levendig en boeiend.