Otto Biersma
The long song
1
Amsterdam: Mouria, 2010
334 p.
9789045801254 (paperback)

July is de dochter van een zwarte slavin en een blanke opzichter, en woont als huisslavin op de suikerplantage Amity op Jamaica. Caroline Mortimer is de blanke eigenares van de plantage. De vrouwen hebben op het eerste gezicht weinig met elkaar gemeen, maar toch blijkt hun lot onlosmakelijk verbonden. De roman vertelt hun verhaal en hun strijd om te overleven, evenals het verhaal van de afschaffing van de slavernij. De wreedheden die met de omwenteling gepaard gingen, worden ongecensureerd maar zonder misplaatste sensatiezucht in beeld gebracht, evenals de ontgoocheling wanneer blijkt dat de afschaffing niet de gehoopte vrijheid met zich mee bracht. Een indringende roman, verteld vanuit het bijzondere perspectief van een van de hoofdpersonages en met een fictief voorwoord van de zoon van de vertelster. De structuur doet af en toe wat geforceerd aan, maar maakt het verhaal tegelijkertijd ook wel geloofwaardig. Heel vlot geschreven, met veel zin voor detail, waardoor de broeierige sfeer…Lees verder

Over Andrea Levy

Andrea Levy (Londen, 7 maart 1956 – aldaar, 14 februari 2019) was een Engels schrijfster van Jamaicaanse afkomst. Ze brak door in 2004 met haar roman Small Island (Nederlandse vertaling: Klein Eiland), over Jamaicaanse immigranten naar Londen in 1948, waarvoor ze de zowel de Orange Prize for Fiction als de Whitbread Book Award won. In 2010 haalde ze met haar boek The Long Song (Het Lange Lied) de shortlist van de Man Booker Prize. Ze overleed aan de gevolgen van kanker in februari 2019.